godło
Powrót do nagłówka

Państwowa Szkoła Muzyczna I stopnia

w Białogardzie

ul. Dworcowa 4, 78-200 Białogard, tel. (94) 3122501, fax. (94) 3113066

KONTA BANKOWE:   Fundusz muzyczny    12 1010 1599 0165 9313 9134 0000      Komitet Rodzicielski    98 1240 3666 1111 0010 1565 3386

Znajdź nas na mapie!

 

 
 

Webmaster
G. K. © 2006-2011
Jórkowski A. © 2011-2016
AdobeDreamweaverCS5


 

STATUT

Państwowej Szkoły Muzycznej
I stopnia w Białogardzie

Podstawa prawna statutu:
a) art. 60 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity- Dz. U. z 2004 roku, Nr 256, poz. 2572)
b) oraz Rozporządzenie Ministra Kultury z dnia 31 sierpnia 2005 roku w sprawie ramowych statutów publicznych szkół i placówek artystycznych(Dz. U. Nr 181, poz. 1507)
c) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 9 lutego 2007 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. 2007 Nr 35, poz. 222)
d) Ustawa z 11 kwietnia 2007 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 80, poz. 542)

Rozdział I
Postanowienia ogólne

§ 1


1. Państwowa Szkoła Muzyczna I stopnia w Białogardzie jest szkołą artystyczną dającą podstawy wykształcenia muzycznego.
2. Siedziba Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia znajduje się przy ulicy Dworcowej Nr 4.
3. Ustalona nazwa używana jest w pełnym brzmieniu na pieczęciach i stemplach. Szkoła używa pieczęci podłużnej i okrągłej.

§ 2

1. Organem prowadzącym Państwową Szkołę Muzyczną I stopnia w Białogardzie zwaną dalej "Szkołą" jest Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
2. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Minister Kultury i Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie.

§ 3

1. Szkoła realizuje wyłącznie program kształcenia muzycznego.
2. Szkoła przyjmuje kandydatów w wieku od 6-16 lat. Dnia 01 września kandydat nie może mieć ukończone 16 lat.
3. Czas trwania nauki w Szkole wynosi:

a) cykl sześcioletni 6 lat.
b) cykl czteroletni 4 lata.

4. W Szkole prowadzi się naukę gry na instrumentach:

a) fortepian, skrzypce, gitara, flet podłużny, instrumenty perkusyjne, akordeon, flet poprzeczny, klarnet, saksofon, wiolonczela
b) naukę przedmiotów ogólnomuzycznych (kształcenie słuchu, rytmika, audycje muzyczne)
c) naukę muzykowania zespołowego (chór, zespół smyczkowy, zespół perkusyjny, zespół gitarowy, zespół akordeonowy, zespół saksofonowy, zespół fletów poprzecznych),
d) naukę fortepianu dodatkowego od klasy Vc/6 i IIIc/4 dla uczniów uczących się na instrumentach: skrzypce, gitara, akordeon, flet poprzeczny, klarnet, saksofon, instrumenty perkusyjne i wiolonczela.

§ 4

1. Szkoła powiadamia rodziców pisemnie o wszelkich trudnościach uczniów w nauce, a także o nieobecnościach i kłopotach wychowawczych.
2. Na zakończeniu Roku Szkolnego Dyrektor wręcza dyplomy-podziękowania rodzicom absolwentów, którzy w sposób szczególny troszczyli się o dzieci, pilnowali ich w nauce, bardzo często przebywali w Szkole podczas lekcji dzieci oraz dowozili dzieci z odległych miejscowości.

3. Szkoła jest jednostką budżetową, tzn. otrzymuje środki finansowe z Ministerstwa Kultury
i rozlicza się z Ministerstwem Kultury.
4. Szkoła posiada konto środków specjalnych przeznaczonych na poprawę warunków realizacji ustawowych i statutowych zadań szkoły.

§ 5

1. Szkoła prowadzi następującą dokumentację:

- statut szkoły
- regulaminy i instrukcje wewnątrzszkolne
- teczki osobowe pracowników
- dokumentację dotyczącą przebiegu procesu nauczania (księgi uczniów, dzienniki lekcyjne, arkusze ocen i księgi ocen, dokumentacja
    postępowania rekrutacyjno-kwalifikacyjnego, dokumentacja egzaminów promocyjnych, poprawkowych i kwalifikacyjnych)
- księgę protokołów
- decyzje dyrektora (dotyczące indywidualnego toku nauczania, skreślenia z listy uczniów, zwolnienia z niektórych przedmiotów)
- arkusz organizacyjny
- szkolny plan nauczania
- szkolny plan rozwoju szkoły
- plan wychowawczy
- dokumentację nadzoru pedagogicznego Dyrektora
- dokumentację mierzenia jakości pracy

2. W szkole funkcjonuje skuteczny system przechowywania i ochrony dokumentów.
3. Dokumenty są przechowywane w odpowiednio zabezpieczonych pomieszczeniach, szafach, prawidłowo posegregowane.

Rozdział II
Cele i zadania Szkoły

§ 1

I. Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 roku oraz w Karcie Nauczyciela Art. 6, a w szczególności:

1. Szkoła artystyczna I stopnia:

a) daje podstawy wykształcenia muzycznego i przygotowuje do dalszego kształcenia,
b) rozwija i rozbudza podstawowe zdolności artystyczne,
c) przygotowuje wrażliwych i świadomych odbiorców sztuki,
d) oddziałowuje aktywnie na otoczenie w sferze kultury,
e) realizuje cele wychowawcze (Szkolny Program Wychowawczy).

II. Szkoła realizuje cele, o których mowa w ust. 1, poprzez:

1. Prowadzenie zajęć praktycznych i teoretycznych w zakresie przedmiotów objętych planem nauczania.
2. Organizowanie przynajmniej dwa razy w roku imprez takich jak: koncerty, przeglądy- prezentujących osiągnięcia wszystkich uczniów.
3. Uczestniczenie w przesłuchaniach, konkursach, przeglądach regionalnych i ogólnopolskich.
4. Współdziałanie z samorządem lokalnym w rozwijaniu działalności kulturalnej.

§ 2

1. Podstawą organizacji nauczania w danym roku szkolnym jest arkusz organizacji Szkoły opracowany przez dyrektora na podstawie ramowego planu nauczania, zaopiniowany przez Radę Pedagogiczną i zatwierdzony przez organ prowadzący Szkołę.
2. Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych
i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora Szkoły, zaopiniowany przez Radę Pedagogiczną.
3. Przyjęcia kandydatów do pierwszej klasy Szkoły odbywają się w oparciu o przepisy rozporządzenia Ministra Kultury i Sztuki z dnia 16 czerwca 2011 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do publicznych szkół i placówek artystycznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych.

Rozdział III
Organy Szkoły

§ 1

Organami Szkoły są:

1. Dyrektor Szkoły
2. Rada Pedagogiczna
3. Komitet Rodzicielski
4. Samorząd Uczniowski

1. Dyrektorem Szkoły jest nauczyciel, wybrany w drodze konkursu przez komisję powołaną przez Ministra Kultury, zgodnie a art. 36 ustawy o systemie oświaty. Funkcja dyrektora powierzana jest na 5 lat szkolnych z możliwością przedłużania tego okresu. W uzasadnionych przypadkach stanowisko dyrektora może być powierzone na krótszy okres, jednak nie krótszy niż 1 rok szkolny.

2. Dyrektor Szkoły:

a) kieruje działalnością dydaktyczno-wychowawczą placówki
oraz reprezentuje ją na zewnątrz,
b) wydaje zarządzenia,
c) jest odpowiedzialny za politykę informacyjną na terenie szkoły,
d) sprawuje nadzór pedagogiczny,
e) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego,
f) zwołuje, przewodniczy i realizuje uchwały Rady Pedagogicznej
podjęte w ramach ich kompetencji,
g) dyrektor szkoły może skreślać ucznia z listy uczniów.
Skreślenie następuje na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej.
h) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły zaopiniowanym przez poszczególne organy szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,
i) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych,
j) ustala tygodniowy rozkład zajęć.

3. Dyrektor Szkoły jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli
i pracowników nie będących nauczycielami.

Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:

a) zatrudnienia i zwalniania nauczycieli i innych pracowników szkoły,
b) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły,
c) występowania z wnioskami- po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej- w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły,
d) ma obowiązek w uzasadnionych przypadkach bronić praw podległych mu pracowników.


4. Dyrektor Szkoły w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną i Komitetem Rodzicielskim, Samorządem Uczniowskim i Rodzicami.
5. Dyrektor przyjmuje rodziców uczniów w sprawach różnych co najmniej 2 razy w tygodniu, zgodnie z planem dyżurów znajdującym się w sekretariacie Szkoły.


§ 2

1. W Szkole działa Rada Pedagogiczna, która jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
2. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Szkole.
3. Uchwały Rady Pedagogicznej zapadają w drodze głosowania w obecności co najmniej połowy członków Rady.
4. Komisja powołana przez Radę Pedagogiczną opracowuje projekt statutu lub zmian
w statucie.
5. Rada Pedagogiczna uchwala statut lub zmiany w statucie.
6. Przewodniczący Rady Pedagogicznej czyli Dyrektor przesyła uchwalony statut lub zmiany w nim do organu prowadzącego i do organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
7. Rada Pedagogiczna określa tryb wyboru przedstawiciela do komisji konkursowej
na stanowisko dyrektora szkoły.
8. Rada Pedagogiczna określa tryb wyboru przedstawiciela do zespołu oceniającego.
9. Rada Pedagogiczna zgłasza propozycje dotyczące wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego.
10. Rada Pedagogiczna zatwierdza plany pracy Szkoły.
11. Rada Pedagogiczna podejmuje uchwały w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów, a w szczególności podejmuje uchwały w sprawie skreślenia z listy uczniów.
12. Rada Pedagogiczna podejmuje uchwały w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w Szkole.
13. Członkowie Rady Pedagogicznej są zobowiązani do nie ujawniania spraw, które mogłyby naruszyć dobro osobiste uczniów, ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników Szkoły.
14. Kompetencje i zasady pracy Rady Pedagogicznej określa regulamin Rady Pedagogicznej, który stanowi załącznik Nr 3.

§ 3

1. W szkole działa Komitet Rodzicielski, organ stanowiący reprezentację rodziców uczniów.
2. Komitet Rodzicielski jest wybierany w głosowaniu jawnym przez ogół rodziców, przy obecności co najmniej połowy rodziców.
3. W celu wspierania działalności statutowej Szkoły, Komitet Rodzicielski może zaproponować rodzicom wpłacanie darowizny na rzecz Szkoły. Co roku na początku Nowego Roku Szkolnego Komitet Rodzicielski na zebraniu rodziców ustala składki darowizn.
4. Komitet Rodzicielski uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze Statutem Szkoły. Załącznik Nr 4.

§ 4

1. W sytuacjach konfliktowych Rada Pedagogiczna rozstrzyga spory po zasięgnięciu opinii przedstawicieli Komitetu Rodzicielskiego.
2. Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci:


a) wychowawcy i nauczyciele poprzez zebrania klasowe, indywidualne kontakty zapoznają rodziców z zadaniami i zamierzeniami dydaktyczno-wychowawczymi,
b) nauczyciele zapoznają z przepisami dotyczącymi oceniania, klasyfikowania, promowania, a także sposobem przeprowadzania egzaminów,
c) nauczyciele zapewniają uzyskanie rzetelnej, wszechstronnej informacji o dziecku,
d) nauczyciele udzielają porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia.

3. Rodzice mają prawo do wyrażania i przekazywania organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy szkoły.
4. Stałe spotkania z rodzicami odbywają się 4 razy w roku, w tym po podsumowaniu każdego semestru.


§ 5

1. W szkole działa Samorząd Uczniowski, organ stanowiący reprezentację uczniów.
2. Opiekę nad Samorządem Uczniowskim sprawuje nauczyciel zwany opiekunem Samorządu Uczniowskiego.
3. Zasady tworzenia i działania Samorządu Uczniowskiego określa Regulamin Samorządu Uczniowskiego, który nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.
4. Samorząd może przedstawić Radzie Pedagogicznej lub Dyrektorowi wnioski i opinie
we wszystkich sprawach szkoły w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:

a) prawo do zapoznania się z programem nauczania i stawianymi wymaganiami,
b) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce,
c) prawo do organizacji życia szkolnego,
d) prawo redagowania i wydawania gazetki szkolnej,
e) prawo organizowania działalności kulturalnej, (oświatowej) i rozrywkowej zgodnie
z własnymi, szkolnymi potrzebami, w porozumieniu z Opiekunem Samorządu i Dyrektorem.
f) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.
g) prawo do opiniowania programu wychowawczego Szkoły.


5. Zebrania Samorządu Uczniowskiego są protokołowane.

§ 6

W szkole może być powołana rada szkoły (art. 50 ust. 2 pkt. 1 ustawy o systemie oświaty).

Rozdział IV

Organizacja procesu dydaktyczno-wychowawczego w Szkole

§ 1

1. Organizację Szkoły w danym roku szkolnym określa Dyrektor w arkuszu organizacyjnym, na podstawie ramowego planu nauczania i planu pracy Szkoły, a zatwierdza organ prowadzący Szkołę.
2. Organizacja Szkoły zawiera liczbę pracowników Szkoły, ogólną liczbę godzin przedmiotów i zajęć obowiązkowych i nadobowiązkowych, finansowanych przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
3. Tygodniowy rozkład obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych , wynikających z organizacji Szkoły ustala Dyrektor,
z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
4. Godzina lekcyjna w klasach I, II, III c/6 z instrumentu głównego trwa 0,5 godziny
i odbywa się 2 razy w tygodniu, a w klasach IV, V, VI c/6 i I, II, III, IV c/4 - 45 minut 2 razy w tygodniu.
5. Godzina lekcyjna zajęć ogólnomuzycznych i zespołów wynika ze Szkolnego Planu Nauczania i Arkusza Organizacyjnego.

§ 2

1. Sprawowanie opieki nad uczniami przebywającymi w szkole podczas zajęć lekcyjnych należy do nauczycieli tej Szkoły.
2. Podczas zajęć organizowanych przez Szkołę poza jej terenem, opiekę nad uczniami sprawuje nauczyciel lub nauczyciele wyznaczeni przez dyrektora.
3. W razie nieobecności ucznia na zajęciach nauczyciel nie ponosi odpowiedzialności za jego bezpieczeństwo.
4. W razie przyniesienia pisemnej prośby od rodziców o zwolnienie ucznia z zajęć, nauczyciel zwalnia go i nie ponosi odpowiedzialności za jego bezpieczeństwo.
5. W razie prośby ustnej ucznia o zwolnienie z zajęć nauczyciel nie zwalnia ucznia i jest odpowiedzialny za jego bezpieczeństwo.
W przypadku złego samopoczucia uczeń nie musi aktywnie uczestniczyć w lekcji.

§ 3

Nauczyciele i uczniowie mogą korzystać poza zajęciami dydaktycznymi z pomieszczeń szkolnych na zasadach określonych zarządzeniem Dyrektora Szkoły.

§ 4

W Szkole działa biblioteka, magazyn instrumentów, kserokopiarka i bindownica, z których korzystają nauczyciele, uczniowie a także pracownicy szkoły i osoby trzecie.

§ 5

Dokumentacja przebiegu nauki ucznia

1. Szkoła prowadzi następującą dokumentację przebiegu nauczania:

a) księgę uczniów
b) dzienniki lekcyjne
c) arkusze ocen uczniów
d) protokoły egzaminów
e) protokoły postępowania kwalifikacyjnego.

2. Sposób prowadzenia wyżej wymienionych dokumentów ustala Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 28.03.2000 r.
3. Dokumentację przebiegu nauczania stanowią również uchwały Rady Pedagogicznej dotyczące klasyfikowania i promowania uczniów oraz ukończenia Szkoły.
4. Na podstawie prowadzonej dokumentacji, Szkoła wydaje uczniom świadectwa i dyplomy według wzorów określonych odrębnymi przepisami.

 

Rozdział V

Nauczyciele i inni pracownicy szkoły

§ 1

1. W szkole są zatrudnieni nauczyciele, pracownicy ekonomiczno-administracyjni i obsługi oraz w miarę potrzeby mogą być zatrudnieni pracownicy inżynieryjno-techniczni.
2. Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników, o których mowa w ust. 1 określa Kodeks Pracy.
3. Zasady pracy wszystkich pracowników określa Regulamin Pracy Szkoły.

§ 2

1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy, bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
2. Szczegółowy zakres zadań nauczyciela:

a) jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo uczniów w szkole w czasie lekcji oraz zajęć organizowanych poza terenem szkoły np. wycieczki,
b) odpowiada za prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego,
c) dba o stan pomocy dydaktyczno-wychowawczych i sprzęt szkolny,
d) rozwija zdolności i zainteresowania uczniów oraz wspiera rozwój psychofizyczny wychowanków,
e) bezstronnie i obiektywnie ocenia pracę i sprawiedliwie traktuje wszystkich uczniów,
f) udziela właściwej i skutecznej pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznane potrzeby uczniów,
g) doskonali umiejętności dydaktyczne i podnosi wiedzę merytoryczną,
h) współpracuje z rodzicami uczniów,
i) informuje rodziców o nieobecnościach lub braku postępów uczniów w każdym czasie,
j) dba o prawidłowe prowadzenie dokumentacji pedagogicznej i bierze aktywny udział w opracowywaniu wewnętrznych dokumentów szkolnych.
3. Warunkiem zatrudniania na stanowisku pedagogicznym w Szkole są posiadane kwalifikacje zawodowe i pedagogiczne, ustalone w Ustawie Karta Nauczyciela oraz Rozporządzeniu Ministra Kultury z dnia 6 lutego 2002 r. Dz. U. Nr 14 poz. 136.

§ 3

Prawa nauczycieli

Nauczyciel ma prawo do szczególnej ochrony wg znowelizowanego Art. 63 Karty Nauczyciela:

1. Nauczyciel, podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych, korzysta z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 czerwca 1997 r.- Kodeks karny (Dz. U. nr 88, poz. 553, z późn. zm.),
2. Organ prowadzący szkołę i dyrektor szkoły są obowiązani z urzędu występować w obronie nauczyciela, gdy ustalone dla nauczyciela uprawnienia zostaną naruszone. Nauczycieli będą teraz chronić przepisy znajdujące się w rozdziale XXIX Kodeksu karnego, zatytułowanym "Przestępstwa przeciwko działalności instytucji państwowych oraz samorządu terytorialnego".
3. Swobodnego wyrażania swoich poglądów i opinii na posiedzeniach Rady Pedagogicznej wobec organów szkoły, innych nauczycieli oraz pracowników Szkoły.
4. Rzetelnej i jawnej oceny własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej z uwzględnieniem warunków pracy.
5. Rzetelnej informacji od pracowników ekonomiczno-administracyjnych, dyrekcji i organów nadrzędnych w sprawach dotyczących praw, przepisów, zasad funkcjonowania placówki szkolnej.
6. Pomocy w pracy dydaktycznej i wychowawczej ze strony organów szkoły, innych nauczycieli, pracowników ekonomiczno-administracyjnych i obsługi.
7. Uczestniczenia w pracach komisji dotyczących działalności funduszów istniejących na terenie szkoły (fundusz socjalny, zdrowotny), doskonalenia zawodowego.
8. Prawo do wypoczynku, urlopów zdrowotnych zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami.
9. Prawo do wynagradzania z góry, nagród.
10. Prawo do:

a) poszanowania jego godności,
b) wyboru, spośród dostępnych, programu nauczania, jak też formułowania autorskich programów nauczania i wychowania, a także ich wdrażania, po akceptacji i zatwierdzeniu przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego,
c) decydowania o podręcznikach, środkach dydaktycznych i metodach kształcenia uczniów,
d) oceniania uczniów zgodnie z ich postępami.
e) prawa nauczycieli określa również ustawa Karta Nauczyciela - Atrykuły 64, 65, 66,67, 68, 69, 70.

§ 4

Obowiązki nauczycieli


Do podstawowych obowiązków nauczyciela Szkoły należy w szczególności:

a) realizacja programów nauczania, wychowania i opieki z przydzielonymi mu uczniami, według jego najlepszej wiedzy i woli,
b) zapewnienie powierzonym mu uczniom bezpieczeństwa na zajęciach w Szkole oraz organizowanych przez Szkołę poza jej terenem,
c) organizowanych przez Szkołę poza jej terenem
d) stałe podnoszenie swoich umiejętności zawodowych,
e) staranne i rzetelne prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, zwłaszcza arkuszy ocen i dzienników lekcyjnych,
f) obecność na posiedzeniach Rady Pedagogicznej.
g) realizacja zadań statutowych Szkoły.
h) realizacja artykułu 4 ustawy o systemie oświaty.

§ 5

Odpowiedzialność nauczycieli

Nauczyciel Szkoły ponosi odpowiedzialność za:

a) poziom wyników nauczania i wychowania powierzonych mu uczniów,
b) bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów oraz za wypadki wynikające z niedopełnienia obowiązków w tym zakresie,
c) jakość prowadzonej dokumentacji przebiegu nauczania.
d) współpracę z rodzicami

§ 6

Po zakończeniu I półrocza odbywa się spotkanie Dyrektora Szkoły i nauczycieli z rodzicami tzw. "wywiadówka"
Prawa i obowiązki pracowników ekonomiczno-administracyjnych i obsługi wynikają z umowy o pracę oraz przydzielonego zakresu czynności.


Rozdział VI

Uczniowie Szkoły

§ 1

Prawa i obowiązki uczniów

1. Uczeń ma prawo do uzyskania nagrody:

a) jeżeli ma same oceny 5 (bardzo dobry) lub 6 (celujący)- uzyskuje promocję lub kończy Szkołę z wyróżnieniem i otrzymuje świadectwo z czerwonym paskiem,
b) jeżeli ma ocenę celującą lub teorii (otrzymał co najmniej wyróżnienie na przesłuchaniach regionalnych) a ocenę dobrą lub więcej ocen dobrych z pozostałych przedmiotów i bierze aktywny udział w reprezentowaniu Szkoły w konkursach, koncertach- może otrzymać nagrodę rzeczową, ale nie otrzymuje świadectwa z czerwonym paskiem.

2. Uczeń ma prawo do:

a) nagrody Burmistrza Miasta Białogardu, jeżeli Szkoła otrzyma taką propozycję. Rada Pedagogiczna wybiera ucznia i podejmuje uchwałę w tej sprawie,
b) właściwiego zorganizowanego procesu kształcenia,
c) opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę i poszanowanie jego godności,
d) swobody wypowiadania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych jeśli nie narusza to godności innych osób,
e) życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym,
f) rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,
g) sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych postępów kontroli w nauce,
h) pomocy w przypadku trudności w nauce od nauczyciela przedmiotu, Dyrektora Szkoły,
i) korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki, instrumentów,
j) uczeń ma prawo odwołania od wymierzonej mu kary do dyrektora szkoły lub do organu sprawującego nadzór pedagogiczny.

3. Uczeń ma obowiązek do:

a) systematycznego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach lekcyjnych i w życiu szkoły,
b) przystępowania do przesłuchań, testów z przedmiotów ogólnomuzycznych, popisów szkolnych i egzaminów,
c) dbania, by sposób bycia nie naruszał godności własnej i innych,
d) dbania o własne zdrowie i higienę oraz rozwój,
e) dbania o wspólne dobro (instrumenty, wydawnictwa biblioteczne, akcesoria muzyczne, sprzęt i wyposażenie szkolne), ład i porządek w szkole,
f) okazywanie szacunku każdemu człowiekowi i przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły.

4. Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę:

a) upoważniającą dyrektora do skreślenia ucznia z listy uczniów,
b) szkoła ma obowiązek informowania rodziców (opiekunów prawnych ucznia) o przyznanej mu nagrodzie lub zastosowaniu wobec niego kary.

§ 2

1. Szkoła nagradza uczniów poprzez:

a) podanie do wiadomości publicznej nazwiska wyróżnionych uczniów,
b) listy gratulacyjne dla uczniów i rodziców,
c) dyplomy, nagrody książkowe
d) udział w koncercie uczniów wyróżnionych
e) uczestnictwo w wycieczkach oraz wyjazdach na imprezy muzyczne.

2. Szkoła stosuje wobec uczniów kary w postaci:

a) rozmowy Dyrektora Szkoły i nauczyciela z rodzicami w obecności ucznia,
b) upomnienia pisemnego poprzedzonego rozmową z rodzicami
c) skreślenia z listy uczniów.

3. Uczeń może odwołać się od kary w formie pisemnej do Dyrektora w ciągu 14 dni od dnia otrzymania kary

4. Skreślenie z listy uczniów następuje w przypadku:

a) uzyskania przez ucznia oceny niedostatecznej z przedmiotu obowiązkowego wynikającego z planu nauczania,
b) nieusprawiedliwionej nieobecności ucznia na 4 zajęciach lekcyjnych i braku odzewu ze strony rodziców na pisemne powiadomienie ich przez Szkołę o zaistniałej sytuacji (rodzice zobowiązani są do usprawiedliwienia absencji ucznia w ciągu dwóch tygodni od chwili pierwszej nieobecności na zajęciach),
c) w przypadku złożenia przez rodziców oświadczenia o rezygnacji ucznia z dalszej nauki.
d). W przypadku wiadomej rezygnacji ucznia z nauki lub nieusprawiedliwionej nieobecności ucznia na zajęciach w ciągu miesiąca zostaje on zawieszony w zajęciach lekcyjnych do dnia podjęcia uchwały przez Radę Pedagogiczną o jego skreśleniu.
e). W przypadku otrzymania oceny niedostatecznej z przedmiotu obowiązkowego w uzasadnionych przypadkach (długa choroba lub inne zdarzenia losowe) uczeń decyzją Rady Pedagogicznej może powtarzać klasę.
f). Dyrektor Szkoły lub nauczyciel informuje rodziców lub opiekunów prawnych ucznia o przyznanej nagrodzie, zastosowanej karze lub decyzji o skreśleniu.
g). Decyzje o zawieszeniu ucznia lub skreśleniu z listy uczniów podejmuje Dyrektor Szkoły po uchwale Rady Pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii Samorządu Uczniowskiego i powiadamia pisemnie rodziców lub prawnych opiekunów ucznia.

§ 3

1. Rodzice zostają zapoznani ze Statutem na zebraniach na początku roku szkolnego i na półrocze.
2. Statut znajduje się w pokoju nauczycielskim zawsze do wglądu nauczycieli i rodziców.

 

Rozdział VII

Ocenianie bieżące

§ 1

1. Ocenianie bieżące ma na celu wspieranie uczenia się i polega na systematycznej obserwacji, sprawdzaniu oraz dokumentowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia, jego wysiłku oraz postępów w nabywaniu umiejętności i wiedzy.
2. Jeżeli uczeń jest zagrożony zarówno na I półrocze jak i na koniec roku, obowiązkiem nauczyciela jest powiadomić rodziców miesiąc przed zebraniem klasyfikacyjnym Rady Pedagogicznej, a uczniów zapoznać z ocenami 14 dni przed zebraniem.
3. W uzasadnionych przypadkach uczeń może, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów), za zgodą Rady Pedagogicznej, realizować obowiązkowe zajęcia edukacyjne określone w planie nauczania danej klasy w ciągu dwóch kolejnych lat, w łącznym wymiarze godzin nie przekraczającym wymiaru godzin przewidzianego dla tej klasy.
4. Uczeń może realizować indywidualny program lub tok nauki oraz być klasyfikowany i promowany poza normalnym trybem jeżeli Rada Pedagogiczna wyrazi zgodę. W takiej sytuacji nauczyciel pisze indywidualny program i przedstawia do zatwierdzenia Dyrektorowi Szkoły.
5. W razie realizacji indywidualnego toku nauczania, uczeń może być promowany w każdej chwili roku szkolnego jeżeli Rada Pedagogiczna podejmie taką uchwałę.

§ 2

1. We wszystkich klasach w sześcio- i czteroletnim cyklu nauczania Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia w Białogardzie poziom opanowania umiejętności i wiedzy w stosunku do wymagań edukacyjnych określa się w stopniach szkolnych cząstkowych.
2. Kryteria ocen dla przedmiotów ogólnomuzycznych takich jak kształcenie słuchu, rytmika i audycje muzyczne:

a) stopień celujący (6) oznacza, że osiągnięcia ucznia wyraźnie wykraczają poza wymagania edukacyjne.
b) stopień bardzo dobry (5) oznacza, że uczeń całkowicie spełnia wymagania edukacyjne.
c) stopień dobry (4) oznacza, że spełnienie wymagań edukacyjnych nie jest pełne, ale nie przewiduje się problemów w dalszym kształceniu.
d) stopień dostateczny (3) oznacza, ze uczeń spełnił jedynie podstawowe wymagania edukacyjne, co może oznaczać trudności w toku dalszego kształcenia.
e) stopień dopuszczający (2) oznacza, że spełnienie wymagań edukacyjnych jest minimalne i poważnie utrudni, a nawet może uniemożliwić dalsze kształcenie.
f) stopień niedostateczny (1) oznacza, że uczeń wyraźnie nie spełnia wymagań edukacyjnych, co uniemożliwia mu kontynuację kształcenia.


§ 3


Kryteria ocen dla uczniów instrumentu głównego z uwzględnieniem stopnia zaawansowania:


Szczegółowe warunki oceniania

Podczas dokonywania oceny komisja uwzględnia:
1. jakość wykonania artystycznego,
2. sposób realizacji programu nauczania,
3. aktywność artystyczną ucznia, a w szczególności udział w koncertach, konkursach, przesłuchaniach oraz kursach i warsztatach specjalistycznych,
4. systematyczną pracę oraz wysiłek wkładany przez ucznia w przygotowanie.

Sposób dokonywania oceny:
1. Nauczyciel prowadzący, po prezentacji ucznia przedstawia propozycję oceny.
2. Członkowie wyrażają swoją opinię dotyczącą prezentacji ucznia oraz analizują pozytywne i negatywne aspekty proponowanej oceny.
3. Członkowie komisji dokonują niezależnej oceny.
4. W przypadku rozbieżności proponowanych ocen, ostateczną decyzję podejmuje przewodniczący komisji.


a) Stopień celujący (6)- 25 punktów

uczeń otrzymuje za grę bezbłędną technicznie, rytmiczną czystą we właściwym tempie, na pamięć grę cechuje poprawna jakość dźwięku z wyrazem artystycznym.
Uczeń uwzględnia właściwie poszczególne elementy muzyczne (dynamikę, artykulację, rytm itd.), poprawnie operuje aparatem gry.
Uczeń musi wykazywać się dobrą umiejętnością warsztatową.
Wykonawstwo utworów musi być stylowe.
Gra musi być wyjątkowa, interesująca od strony muzycznej.
Poziom trudności utworów wysoki znacznie wykraczający poza daną klasę.
Uczeń potrafi właściwie interpretować utwory o różnym charakterze i stylu.
Uczeń reprezentuje Szkołę na zewnątrz co najmniej w konkursach regionalnych.

b) Stopień bardzo dobry (5) - 21 -24 punktów

otrzymuje uczeń za grę jak wyżej lecz z wkradającymi się sporadycznie błędami technicznymi. Gra musi być również interesująca od strony muzycznej. Stopień trudności zgodny z programem danej klasy.

c) Stopień dobry (4) - 16-20 punktów

otrzymuje uczeń za grę z drobnymi niedociągnięciami technicznymi, ale interesującą od strony muzycznej. Repertuar zgodny jest z programem danej klasy, opanowany pamięciowo.

d) Stopień dostateczny (3) - 13-15 punktów

otrzymuje uczeń za grę z wyraźnymi brakami technicznymi i muzycznymi, ale z dodatkami na postęp w dalszej nauce. W grze występują luki pamięciowe, uczeń nie myśli o interpretacji tylko o realizacji tekstu. Wykazuje błędy w pracy aparatu gry, ale rokuje nadzieję na poprawę.

e) Stopień dopuszczający (2) - 11-12 punktów

otrzymuje uczeń, który nie opanował tekstu na pamięć, gra z nut ciągle popełniając błędy techniczne, słabo czyta tekst. Nikła nadzieja na poprawę. Wszystko jest niepoprawne. Wymagania edukacyjne nie zostały zrealizowane.

f) Stopień niedostateczny (1) - 0-10 punktów

otrzymuje uczeń, który nie spełnia minimum programowego i nie rokuje nadziei na rozwój oraz realizację wymagań edukacyjnych.

§4

1.Sprawdzanie osiągnięć uwzględnia specyfikę zajęć edukacyjnych i odbywa się w formach zapewniających rzetelność rozpoznania poziomu umiejętności ucznia.
2. Stosowane są następujące formy sprawdzania osiągnięć edukacyjnych:

a) przedmioty ogólnomuzyczne - sprawdziany umiejętności, testy, prace klasowe, odpowiedzi ustne, zadania praktyczne,
b) instrument główny - przesłuchania okresowe i egzaminy, badanie stanu wiedzy i umiejętności oraz przygotowania uczniów do lekcji, obowiązkowe popisy szkolne w listopadzie i maju.

3. Przedmiotem oceny jest także wysiłek ucznia wkładany w wywiązywanie się z obowiązków szkolnych ze szczególnym uwzględnieniem przygotowania się do lekcji i aktywnego w nich udziału. Dużą rolę odgrywa uczenie się utworów na pamięć.

§5

1. Wszystkie oceny są jawne.
2. Nauczyciel informuje ucznia i jego rodziców o uzyskanej ocenie cząstkowej z zadań praktycznych, odpowiedzi ustnej, testu oraz o wynikach obserwacji postępów poprzez wpis do dzienniczka ucznia.
3. Zapoznanie się z wynikami pracy ucznia rodzice potwierdzają własnoręcznym podpisem w dzienniczku ucznia.
4. Na prośbę ucznia lub jego rodziców nauczyciel uzasadnia ocenę.
5. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne ucznia są udostępniane uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom).
6. Nauczyciel przechowuje sprawdzone przez siebie prace kontrolne uczniów przez okres nauki ucznia w szkole.


§6

1. Nauczyciel przedmiotu dokonuje okresowej oceny postępów ucznia w nabywaniu wiedzy i umiejętności uwzględniając specyfikę zajęć edukacyjnych. Odnotowuje to w dzienniku co miesiąc.
2. Dyrektor Szkoły zwalnia ucznia z zajęć edukacyjnych artystycznych na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza na czas określony w tej opinii.
3. Jeżeli okres zwolnienia ucznia z zajęć edukacyjnych artystycznych uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub końcoworocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "zwolniony" albo "zwolniona".

§7

Zasady pomocy uczniom

1. Na prośbę ucznia lub jego rodziców nauczyciel musi udzielić dodatkowej konsultacji i pomocy w celu wyjaśnienia niezrozumiałych problemów lekcyjnych i opanowania repertuaru jeżeli:

a) uczeń sumiennie, według własnych możliwości przygotowywał się do zajęć,
b) uczęszczał na zajęcia systematycznie a ewentualne nieobecności powodowane były ważnymi przyczynami np. problemy zdrowotne

2. Uczeń może wziąć udział w konsultacjach i warsztatach z metodykami przedmiotowymi.
3. Z przyczyn uzasadnionych uczeń może być urlopowany za zgodą Rady Pedagogicznej, jednak nie dłużej jak 1 rok szkolny (długotrwała choroba, zmiana miejsca zamieszkania, inne zdarzenia losowe).

§8

Tryb oceniania

1. Zajęcia dydaktyczno-wychowawcze w roku szkolnym dzielą się na dwa okresy:

a) I okres - od dnia rozpoczęcia zajęć dydaktyczno-wychowawczych we wrześniu, do końca stycznia,
b) II okres - od początku lutego do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

§9

1. Klasyfikowanie końcoworoczne polega na ustaleniu ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i zaliczaniu zajęć, w których uczeń uczestniczył.
2. Klasyfikowanie uczniów przeprowadza się dwa razy w każdym roku szkolnym.
3. W Państwowej Szkole Muzycznej I stopnia w Białogardzie nie ustala się ocen z zachowania.
4. Ocena końcoworoczna z instrumentu głównego ustalana jest przez komisję w trybie egzaminu promocyjnego lub końcowego.
5. Podstawą do wystawiania oceny semestralnej lub rocznej z przedmiotów ogólnomuzycznych jest przede wszystkim poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia a także wynik sprawdzianów, testów oraz frekwencja wynosząca powyżej 60%.
6. Uczniom z klasy pierwszej ocenę roczną wystawia nauczyciel.
7. Uczniowie klasy I nie mają egzaminów a ocenę wystawia nauczyciel prowadzący zajęcia.
8. Nauczyciel miesiąc przed promocyjnym zebraniem Rady Pedagogicznej zgłasza uczniów zagrożonych ocenami niepromującymi do sekretariatu celem wysłania pisma do rodziców oraz powiadamia uczniów.

§10

Nagrody i wyróżnienia.

Za wysokie wyniki w nauce uczniom przyznaje się nagrody i wyróżnienia:
1. Świadectwo z biało-czerwonym paskiem za bardzo dobre wyniki w nauce ze średnią co najmniej 21 punktów (5,0) ze wszystkich przedmiotów obowiązkowych.
2. Nagrody rzeczowe, książkowe dla uczniów.

Przeprowadzanie Egzaminów promocyjnych, klasyfikacyjnych i poprawkowych

§11

Egzaminy promocyjne

1. Na podstawie przeprowadzonego egzaminu promocyjnego z instrumentu, komisja ustala ocenę ucznia. W przypadku różnicy zdań, ocenę stanowi średnia arytmetyczna punktów wystawionych przez członków komisji oraz ocena z egzaminu z gam i pasaży.
2. Ocena wystawiona przez komisję egzaminacyjną w trybie egzaminu promocyjnego nie może być zmieniona.
3. Do przeprowadzenia egzaminu promocyjnego dyrektor szkoły powołuje co najmniej trzyosobową komisję w składzie:

a) Dyrektor Szkoły
b) Nauczyciele uczący uczniów danego przedmiotu
c) Nauczyciele tego samego lub pokrewnego przedmiotu.

4. Nauczyciel, o którym mowa w punkcie 3. b) może być zwolniony z udziału w pracy komisji egzaminacyjnej na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach.
5. Z przeprowadzonego egzaminu promocyjnego sporządza się protokół zawierający skład komisji, datę egzaminu, program oraz ocenę ustaloną przez komisję.
6. Terminy egzaminów promocyjnych wyznacza Dyrektor Szkoły w porozumieniu z Radą Pedagogiczną.
7. Rada pedagogiczna może w uzasadnionych przypadkach (losowe, choroba) przenieść egzamin ucznia na koniec sierpnia. Jeżeli uczeń nie zgłosi się w końcu sierpnia z przyczyn losowych, chorobowych, uchwałą Rady Pedagogicznej może powtarzać klasę. Jeżeli nie usprawiedliwi swojej nieobecności na egzaminie, zostaje skreślony z listy uczniów.

§12

Egzaminy klasyfikacyjne

1. Uczeń nie jest klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich przedmiotów, jeżeli z powodu ciągłej lub bardzo częstej nieobecności (powyżej 50% opuszczonych lekcji) na zajęciach edukacyjnych nie ma podstaw do ustalenia jednego, kilku lub wszystkich ocen klasyfikacyjnych, semestralnych lub rocznych.
2. Uczeń nieklasyfikowany, w przypadku, gdy jego nieobecności na zajęciach edukacyjnych były usprawiedliwione, może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
3. Na prośbę ucznia lub rodziców ucznia nieklasyfikowanego z przyczyn usprawiedliwionych, dyrektor szkoły w porozumieniu z nauczycielem (nauczycielami) zajęć edukacyjnych wyznacza egzamin klasyfikacyjny z materiału zrealizowanego w danym semestrze/roku szkolnym -dotyczy przedmiotów ogólnomuzycznych z podaniem powodu nieobecności.
4. W przypadku ucznia nieklasyfikowanego w ostatnim semestrze, egzamin przeprowadza się do końca sierpnia bieżącego roku szkolnego.
5. W przypadku nieklasyfikowania z przyczyn nieuzasadnionych przypadkami losowymi, na prośbę ucznia lub jego rodziców (opiekunów) Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
6. Egzamin promocyjny przeprowadza się na tydzień przed klasyfikacyjnym zebraniem Rady Pedagogicznej. O terminie powiadamia się ucznia i jego rodziców.
7. Z przeprowadzonego egzaminu promocyjnego sporządza się protokół zawierający skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne oraz ocenę ustaloną przez komisję.
8. Egzamin promocyjny może zdawać również uczeń, który wraca z udzielonego urlopu lub przychodzi z innej szkoły. Egzamin dotyczy przedmiotów, które występują w klasie, do której stara się uczeń.

§13

Egzaminy poprawkowe

1. Ustalona przez nauczyciela ocena końcoworoczna niedostateczna lub w przypadku przedmiotów kształcenie słuchu i instrument główny, także ocena dopuszczająca, może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego.
2. Egzamin poprawkowy może zdawać uczeń, który w wyniku klasyfikacji końcoworocznej otrzymał nie więcej niż jedną ocenę niedostateczną (za wyjątkiem przedmiotów kształcenia słuchu i instrument główny) lub nie więcej niż jedną ocenę dopuszczającą z przedmiotów kształcenia słuchu i instrument główny. W wyjątkowych przypadkach Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch przedmiotów.
3. Decyzję o dopuszczeniu do egzaminu poprawkowego podejmuje Rada Pedagogiczna na wniosek ucznia lub jego rodziców.
4. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza Dyrektor Szkoły nie później niż w ostatnim tygodniu ferii letnich.
5. Do przeprowadzenia egzaminu poprawkowego Dyrektor Szkoły powołuje 3-osobową komisję w składzie:

Dyrektor Szkoły - przewodniczący
Nauczyciel przedmiotu
Nauczyciel pokrewnego przedmiotu

6. Egzaminy poprawkowe - zakres i tryb:

a) przedmioty ogólnomuzyczne - uczeń zdaje egzamin z zakresu materiału przerobionego w całym roku szkolnym, zagadnienia ujęte są w zestawy pytań - uczeń losuje jeden z nich,
b) instrument główny - uczeń wykonuje utwory z programu nauczania danej klasy.

7. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne oraz ocenę ustaloną przez komisję.
8. Uczeń, który z udokumentowanych przyczyn losowych nie mógł przystąpić do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w terminie określonym przez dyrektora szkoły.

§14

1. Uczeń który nie zdał egzaminu poprawkowego, podlega skreśleniu z listy uczniów, chyba żeRada Pedagogiczna wyrazi zgodę na powtarzanie klasy.
2. W ciągu całego cyklu kształcenia w Państwowej Szkole Muzycznej I stopnia w Białogardzie uczeń może powtarzać klasę tylko jeden raz.

§15

Promowanie uczniów

1. Promowanie polega na zatwierdzeniu przez Radę Pedagogiczną wyników końcoworocznej klasyfikacji i obejmuje podjęcie uchwał o:

a) promowaniu uczniów lub ukończeniu szkoły,
b) promowaniu uczniów poza normalnym trybem,
c) skreśleniu z listy uczniów,
d) wyróżnieniu uczniów.

2. Uczeń otrzymuje promocję do klasy wyższej, jeżeli otrzymał ocenę klasyfikacyjną wyższą od stopnia dopuszczającego z przedmiotów:

a) kształcenie słuchu,
b) instrument główny.

3.   Uczeń otrzymuje promocję do klasy wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, otrzymał ocenę klasyfikacyjną wyższą od stopnia niedostatecznego a z przedmiotów kształcenie słuchu i instrument główny ocenę wyższą od dopuszczającej.

4. Uczeń otrzymuje ocenę celującą jeżeli reprezentuje Szkołę w konkursach lub przesłuchaniach na zewnątrz szkoły i zostaje co najmniej wyróżniony.

 

§16

1. Uczeń uzyskujący oceny celujące i bardzo dobre z wszystkich przedmiotów artystycznych lub osiągający sukcesy artystyczne może być promowany do klasy programowo wyższej poza normalnym trybem z końcem lub w ciągu roku szkolnego.
2. Wniosek o promowanie poza normalnym trybem może być złożony przez rodziców, nauczyciela przedmiotu głównego lub instytucję opiekującą się młodzieżą uzdolnioną po uzgodnieniu z zainteresowanym uczniem.
3. Promowanie poza normalnym trybem odnotowuje się w arkuszu ocen.

§17

Uczeń kończy Państwową Szkołę Muzyczną l stopnia w Białogardzie jeżeli na zakończenie klasy programowo najwyższej uzyskał oceny z przedmiotów co najmniej dopuszczające a z przedmiotów kształcenie słuchu i instrument główny co najmniej dostateczny.

§17

Uczeń, który nie spełnił powyższych warunków nie kończy szkoły.

§18

Zwolnienia, odwołania

Zwolnienia
W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas określony z części zajęć edukacyjnych. Decyzję o zwolnieniu podejmuje Dyrektor Szkoły na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach wystawionej przez lekarza, poradnię psychologiczno-pedagogiczną, inną poradnię specjalistyczną lub oświadczeń Dyrektorów Szkół Podstawowych, Gimnazjów, Liceów ogólnokształcących o dużej ilości zajęć w tym dniu.
W przypadku zwolnienia z zajęć edukacyjnych w dokumentach przebiegu nauczania zamiast oceny wpisuje się "zwolniony".
W przypadku zwolnień, jeżeli uczeń nie może uzupełnić niezbędnych braków zdaje egzamin klasyfikacyjny lub realizuje zadania wynikające z programu nauczania w ciągu kolejnych lat.
W uzasadnionych przypadkach uczeń może na własną prośbę za zgodą Rady Pedagogicznej realizować obowiązkowe zajęcia edukacyjne określone w planie nauczania danej klasy w ciągu kolejnych lat, w łącznym wymiarze nie przekraczającym wymiaru godzin przewidzianego dla danej klasy.
Odwołania
Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłaszać zastrzeżenia z uzasadnieniem do Dyrektora Szkoły, jeżeli uznają, że ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub z egzaminu z instrumentu została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłaszane w terminie do 7 dni. W przypadku stwierdzenia, ze ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub egzaminu została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny Dyrektor Szkoły niezwłocznie powołuje komisję, która przeprowadza sprawdzenie wiadomości i umiejętności ucznia. Komisja sporządza protokół, a ocena wystawiona przez nią jest ostateczna. Przewodniczącym komisji jest Dyrektor Szkoły oraz nauczyciele przedmiotu. Może być również zaproszony nauczyciel przedmiotu z innej szkoły lub specjalista.

.

§20

Sposoby dokumentowania osiągnięć i postępów ucznia

1. Prowadzenie dzienników lekcyjnych, arkuszy ocen, protokółów z zebrań Rady Pedagogicznej i protokółów egzaminacyjnych:

a) oceny ustalone w wyniku klasyfikacji rocznej odnotowywane są w dokumentacji w pełnym brzmieniu,
b) oceny końcoworoczne z przedmiotów nauczania oraz z przeprowadzonych egzaminów wypisywane są w dzienniku przedmiotowym i w arkuszach ocen,
c) pomyłka w arkuszu ocen ucznia musi być sprostowana przez nauczyciela wpisującego ocenę, potwierdzona jego własnoręcznym podpisem oraz opatrzona parafką Dyrektora Szkoły.

2. Świadectwa szkolne:

a) świadectwa szkolne wypisuje nauczyciel przedmiotu głównego.
b) oceny na świadectwie wypisuje się w pełnym brzmieniu (pismem ręcznym, maszynowym lub na komputerze)
c) na świadectwie szkolnym można odnotować szczególne osiągnięcia ucznia,
d) opieczętowane świadectwo szkolne okrągłą pieczęcią podpisuje Dyrektor Szkoły i nauczyciel przedmiotu głównego,
e) świadectwo, przed podpisaniem przez dyrektora i wydaniem uczniowi, powinno być sprawdzone przez innych nauczycieli i potwierdzone ich parafką. Na marginesie należy napisać skrót "coll." i podpisy pedagogów,
f) wytwarzanie duplikatów świadectw regulują odrębne przepisy.

§21


Postanowienia końcowe

1. Nauczyciele przedmiotu głównego corocznie na zebraniach z rodzicami (rodzicom i prawnym opiekunom) w miesiącu wrześniu polecają zapoznanie się ze Statutem Szkoły. Dla osób zainteresowanych (rodziców i uczniów) niniejszy Statut dostępny jest w sekretariacie i na terenie szkoły oraz na stronie internetowej szkoły i stronie BIP. Nikt nie może powoływać się na nieznajomość Statutu. Rodzice oraz uczniowie potwierdzają pisemnie zapoznanie się z regulaminem systemu oceniania
2. Rodzice, którzy nie uczestniczą w zebraniach z rodzicami i nie odpowiadają na telefony ze szkoły i pisma do nich wysyłane, i nie kontaktują się z nauczycielami prowadzącymi zajęcia edukacyjne w szczególności nie kontrolujący systematycznie dzienniczków nie powinni w takim przypadku, kwestionować ocen i powoływać się na brak informacji o postępach w nauce dziecka.
3. Rada Pedagogiczna podejmuje uchwały zatwierdzające wyniki klasyfikacji końcowej oraz w sprawie promocji uczniów i ukończenia szkoły, wyróżnień, poprawek i skreśleń.

 

Rozdział VIII

Regulamin zasad rekrutacji uczniów do Szkoły

PODSTAWA PRAWNA

Podstawę prawną dla zapisów oraz wszelkich działań dotyczących rekrutacji stanowią następujące akty prawne:

I. ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty 9 tekst jednolity: Dz. U. z 2004 r.- Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.); art. 60 ust. 1 pkt 6: "Statut Szkoły lub placówki publicznej określa w szczególności: (...) 6. zasady rekrutacji uczniów;"

II. Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowegoz dnia 16 czerwca 2011 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do publicznych szkół i placówek artystycznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych (Dz. U. Nr 142, poz. 831); § 12 ust. 1 rozporządzenia: "Formy, zakres tematyczny egzaminów oraz sposoby informowania kandydatów ustala szczegółowo statut szkoły."

III. Rozporządzenie Ministra Kultury z dnia 31 sierpnia 2005 r. w sprawie ramowych statutów publicznych szkół i placówek artystycznych (Dz. U. Nr 181, poz. 1507); § 18 ust. 1 rozporządzenia: " Statut szkoły określa szczegółowe zasady rekrutacji uczniów do szkoły, a w szczególności formy, zakres tematyczny egzaminów wstępnych oraz sposoby i terminy informowania kandydatów, z uwzględnieniem przepisów w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do publicznych szkół i placówek artystycznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych."

IV. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (tekst jednolity: Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 z późn. zm.)

V. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 4 października 2001 r. w sprawie przyjmowania osób niebędących obywatelami polskimi do publicznych przedszkoli, szkół, zakładów kształcenia nauczycieli i placówek (Dz. U. Nr 131, poz. 1458);

VI. Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 8 kwietnia 2008 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w publicznych szkołach i placówkach artystycznych (Dz. U. Nr 65, poz. 400);

§1

1. O przyjęcie do klasy pierwszej szkoły muzycznej I stopnia może ubiegać się kandydat, który w danym roku kalendarzowym kończy 6 lat albo 5 lat w przypadku podjęcia decyzji o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły, o której mowa w art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty;
2. Do klasy pierwszej szkoły muzycznej I stopnia o sześcioletnim cyklu kształcenia może ubiegać się kandydat, który w danym roku kalendarzowym kończy co najmniej 5 lat oraz nie więcej niż 8 lat;
3. Do klasy pierwszej szkoły muzycznej I stopnia o czteroletnim cyklu kształcenia może ubiegać się kandydat, który w danym roku kalendarzowym kończy co najmniej 8 lat oraz nie więcej niż 16 lat;
4. Kandydaci składają podania o przyjęcie do szkoły od miesiąca kwietnia do 20 czerwca.
Do podania należy dołączyć:
- w przypadku dziecka, które w danym roku kalendarzowym kończy co najmniej 5 lat- opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej o psychofizycznej dojrzałości dziecka do podjęcia nauki szkolnej
- Szkoła w zależności od zakresu kształcenia może zażądać zaświadczenia o braku przeciwwskazań zdrowotnych
5. Kwalifikacja kandydatów do klas pierwszych odbywa się na podstawie badania przydatności, które przeprowadza się w miesiącu czerwcu. Dyrektor wyznacza daty badania przydatności.
6. Dyrektor szkoły powołuje komisje rekrutacyjne w poszczególnych sekcjach instrumentalnych.
7. Przewodniczącymi poszczególnych komisji rekrutacyjnych są kierownicy sekcji instrumentalnych, lub braku kierownika sekcji - nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły.
8. Badanie przydatności obejmuje badanie ustne:

    • badanie słuchu.
    • badanie poczucia rytmu.
    • badanie predyspozycji do nauki gry na określonym instrumencie,
    • zaśpiewanie piosenki.

    §2

    KRYTERIA
    1.   Badanie słuchu obejmuje:

    • ogólną wrażliwość na wysokość dźwięku,
    • precyzyjne słyszenie i powtarzanie głosem granych na instrumencie poszczególnych dźwięków,
    • zaśpiewanie z pamięci znanej melodii łub piosenki.

    2. Badanie poczucia rytmu obejmuje:

    • wyklaskiwanie zadanych przez nauczyciela krótkich fragmentów rytmicznych o różnym stopniu trudności w tempach wolnych i umiarkowanych.
    • reakcję na zmianę tempa i metrum,
    • odróżnianie metrum 3/4 i 4/4.

    3. Badanie predyspozycji obejmuje:

    • sprawdzenie czy kandydat posiada fizyczne predyspozycje do nauki na wybranym instrumencie.

    4. Za poszczególne kryteria komisja wystawia oceny oraz punktację od 10-25 punktów.
    5. Pierwszeństwo w przyjęciu do szkoły mają kandydaci, którzy w wyniku badania uzdolnień uzyskali najwyższą liczbę punktów.
    Jeżeli są kandydaci, którzy uzyskali tą samą liczbę punktów, a jest tylko jedno miejsce wolne na dany instrument, to bierze się pod uwagę oceny cząstkowe i lepsze predyspozycje do danego instrumentu.
    6. Kandydaci, którzy nie zostali przyjęci z powodu nie wystarczającej ilości miejsc zostają umieszczeni na liście rezerwowej. Do dnia 30 września kandydaci z listy rezerwowej mogą zostać wpisani na listę przyjętych, jeśli w tym okresie ktoś z uczniów szkoły zrezygnuje
    z nauki.
    7. Lista przyjętych uczniów zostaje umieszczona na tablicy ogłoszeń w terminie do dnia zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
    8. Na ogólnym zebraniu rodziców kandydatów pod przewodnictwem Dyrektora Szkoły następuje omówienie wyników badania przydatności i omówienie trudnych sytuacji.
    9. Z badania przydatności kandydatów komisja sporządza protokół, który zawiera wykaz kandydatów, liczbę uzyskanych punktów i przekazuje ją Dyrektorowi Szkoły.

    Do zadań Dyrektora Szkoły należy podjąć decyzję o przyjęciu kandydatów lub nie.

    10. Protokół jest przechowywany w szkole przez okres kształcenia ucznia. Wyniki z badań przydatności kandydatów danego roku są przechowywane do końca roku kalendarzowego, w którym było przeprowadzone badanie przydatności.
    11. Dyrektor Szkoły może odmówić przyjęcia dziecka do Szkoły między innymi w sytuacji:

    a) ograniczenia środków finansowych decydujących o ilości uczniów w Szkole,
    b) braku klasy instrumentu wymienionej w formularzu zgłoszeniowym,
    c) braku miejsca w klasie instrumentu podanej w formularzu zgłoszeniowym.

    12. Dyrektor Szkoły może przyjąć kandydata do klasy programowo wyższej w szczególności
    w następujących przypadkach:

    a) przedstawienia świadectwa z innej szkoły muzycznej
    b) w wyniku egzaminu kwalifikacyjnego, na którym dziecko gra program uprawniający go do przyjęcia do wyższej klasy.

    §3

    Szkoła prowadzi dla kandydatów nieodpłatnie dwie lekcje przygotowawcze. Termin lekcji wyznacza Dyrektor Szkoły.

    §4

    W uzasadnionych przypadkach, w szczególności w przypadku zmiany miejsca zamieszkania ucznia, uczeń może być przyjęty do Szkoły w ciągu roku szkolnego.

    Powyższy Statut został pozytywnie zaopiniowany przez Radę Rodziców dnia 16 stycznia 2012 roku oraz przyjęty Uchwałą Rady Pedagogicznej 7/2012.

     

    Rozdział IX

    Działalność Kulturalna Szkoły

    W każdym roku szkolnym odbywa się około 25 koncertów dla środowiska.
    Odbywają się  w Szkole lub poza Szkołą.
    Do stałych koncertów, które odbywają się systematycznie co roku należy zaliczyć:

    1. wrzesień- koncert uczniów na Regionalnych Targach Gospodarczych,
    2. październik- koncert uczniów z okazji "Dnia Edukacji Narodowej",
    3. listopad- koncert uczniów z okazji "Rocznicy Odzyskania przez Polskę Niepodległości"
    4. listopad- obowiązkowe popisy szkolne oprócz I klas
    5. grudzień- koncert uczniów z okazji Świąt m.in. na kiermaszach świątecznych pod patronatem Burmistrza Miasta Białogard, w Domach Opieki Społecznej, w naszej Szkole, czasami podczas spotkania opłatkowego Urzędu Miasta, Starostwa lub Gminy,
    6. styczeń- koncert z okazji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy,
    7. maj- koncerty uczniów dla przedszkoli, szkół podstawowych, gimnazjów w ramach promocji Szkoły w czasie zapisów do szkoły,
    8. maj- obowiązkowe popisy szkolne włącznie z klasami I czyli 10 popisów,
    9. maj- koncert z okazji Święta Dnia Matki,
    10. czerwiec- koncert absolwentów na zakończenie Roku Szkolnego.

    Oprócz tych stałych pozycji uczniowie są proszeni o uświetnianie jubileuszy różnych instytucji lub różnych wydarzeń kulturalnych np. wieczorów poetyckich, konkursów fotografii, wystaw malarskich, rocznicy 20 lecia Samorządu itd.

     

    Rozdział X

    Program wychowawczy Szkoły

    1. Integracja środowiska szkolnego i lokalnego.

    a) Bliższe poznanie uczniów poprzez wspólną pracę i zabawę,
    b) uczenie się wzajemnych relacji interpersonalnych- dzieci, rodzice, nauczyciele,
    c) uczenie tolerancji i zrozumienia dla ludzi innych religii, wyznań, przekonań, pochodzenia,
    d) rozwijanie w uczniach postaw ciekawości, otwartości, poszanowania swojej i innych kultur,
    e) uwrażliwienie na konieczność niesienia pomocy ludziom potrzebującym.

    2. Podnoszenie prestiżu Szkoły w oczach uczniów i społeczności lokalnej.
    a) Dbałość o wygląd i estetykę klasy, szkoły i terenu wokół budynku,
    b) dbanie o dobre imię Szkoły i samopoczucie całej społeczności szkolnej,
    c) uczenie grzeczności i kultury towarzyskiej,
    d) kształtowanie postaw kulturalnego słuchacza koncertów,
    e) umiejętność zachowania się w różnych sytuacjach (w szkole, filharmonii, w teatrze),
    f) uczenie zdrowej rywalizacji i kulturalnego spędzania wolnego czasu,
    g) wyrabianie w uczniach nawyku ekonomicznego gospodarowania czasem.

    3. Łączenie teorii z praktyką
    a) Uczenie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacyjnych:zbiory biblioteczne, czytelnicze, informatyczne,
    b) kształtowanie w uczniach zamiłowań do słuchania utworów muzycznych.

    4. Rozwiązywanie konfliktów i spraw spornych w klasie, szkole.
    a) Podnoszenie umiejętności nawiązywania i utrzymywania poprawnych kontaktów z innymi dziećmi, dorosłymi, z osobami      niepłnosprawnymi,
    b) uczenie poprawnych zachowań z zachowaniem norm obowiązujących w społeczeństwie,
    c) współodpowiedzialność rodziców za właściwe postawy uczniów,
    d) umiejętność konfrontowania opinii ze zdaniem innych.

    5. Resocjalizowanie uczniów "trudnych".

    a) Wyrabianie u uczniów umiejętności krytycznego oceniania swoich uczynków i zachowań,
    b) rozwijanie poczucua obowiązku, poszanowania godności i praw innych ludzi,
    c) uczenie szacunku dla siebie i innych,
    d) wytwarzanie w dziacku wiary w siebie i poczucia pewności.

    6. Organizowanie pracy opiekuńczo-zdrowotnej.

    a) Uwrażliwienie dzieci na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w czasie zajęć,
    b) zapewnienie dzieciom potrzebującym opieki,
    c) wdrażanie do przestrzegania niezbędnych elementów opieki i umów.

    7. Tworzenie warunków dla rozwoju indywidualnych zainteresowań.

    a) Rozwijanie wrażliwości i aktywności twórczej dziecka, organizowanie zajęć służących wyrabianiu umiejętności spostrzegania, oceniania i      przeżywania, rozumienia piękna w muzyce,
    b) kształtowanie nawyków kulturalnych na koncercie i w innych miejscach publicznych.

    8. Wspomaganie procesu dydaktycznego szkoły. Wdrazanie do samodzielnej pracy umysłowej, właściwego ćwiczenia na instrumencie. Utrwalanie wiadomości szkolnych.

    Zorganizowanie pomocy rodzicielskiej, koleżeńskiej przy odrabianiu lekcji i ćwiczeniu (współpraca w przygotowaniu się do przedmiotów teoretycznych - kształcenie słuchu, audycje muzyczne).

    9. Eliminowanie napięć psychicznych spowodowanych niepowodzeniami szkolnymi oraz trudności w kontaktach z rówieśnikami

    a) Rozwijanie szacunku dla ucznia i jego potrzeb,
    b) rozwijanie świadomości u uczniów aby poszukiwali pomocy w sytuacjach trudnych,
    c) uczenie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach niepowodzeń szkolnych,
    d) eliminowanie strachu przed nauczycielem,
    e) ćwiczenie prawidłowej reakcji w sytuacji konfliktów rówieśniczych,
    f) kształtowanie umiejętności trafnej samooceny.

    10. Rozpoznawanie środowiska rodzinnego uczniów i pedagogizacja rodziców.

    a) Kształtowanie prawidłowych postaw rodziców wobec dzieci,
    b) poradnictwo w zakresie pomocy w rozwiązywaniu trudności wychowawczych i dydaktycznych.

    11. Kształtowanie i pielęgnowanie nawyków kulturalnych.

    Integracja społeczności szkolnej i lokalnej.

    12. Rozwijanie działalności Samorządu Szkolnego.

    a) Rozwijanie samorządnośći uczniów,
    b) wrabianie poczucia odpowiedzialności za prawidłowe funkcjonowanie Szkoły,
    c) rozwijanie inicjatywy uczniowskiej,
    d) wyrabianie poczucia wartości i przydatności indywidualnego i grupowego działania na rzecz społeczności szkolnej i lokalnej.

    13 Zapobieganie samowolnemu opuszczaniu zajęć lekcyjnych.

    a) Kształtowanie prawidlowych postaw rodziców wobec dzieci,
    b) rozwijanie poczucia obowiązku i punktualności.

    14. Propagowanie zdrowego stylu życia.

    a) Subkultury młodzieżowe,
    b) kształtowanie umiejętności radzenia sobie z presją środowiska rówieśniczego - uczenie sztuki odmawiania,
    c) rozwijanie umiejętności konstruktywnego spędzania wolnego czasu,
    d) budzenie w uczniach świadomości niesienia potrzebującym.

    15. Przyjęcie nowych uczniów do szkoły>

    a) Zapoznanie rodziców z programem wychowawczym i edukacyjnym szkoły,
    b) zachęcanie rodziców do współtworzenia wizerunku szkoły i współodpowiedzialności za jej funkcjonowanie.

    16. Krzewienie tradycji zainteresowania kulturą muzyczną.

    a) Uwrażliwienie dzieci i rodziców na pięno muzyki,
    b) propagowanie słuchania muzyki klasycznej.

    Rozdział XI

    Postanowienia końcowe

    1. Pierwszy Statut Szkoły został uchwalony 14 lutego 1994 r.
    2. Szkoła używa pieczęci urzędowych zgodnie z obowiązującymi przepisami.
    3. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację przebiegu nauczania zgodnie  z Rozporządzeniem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 28 marca 2000 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne szkoły i placówki artystyczne dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji.
    4. Zasady prowadzenia przez Szkołę gospodarki finansowej i materiałowej określają:
    5. - ustawa o systemie oświaty,
      - prawo budżetowe,
      - przepisy dotyczące rachunkowości.


    6. Po każdej nowelizacji Statutu, Dyrektor jest upoważniony do publikowania w drodze zarządzenia jednolitego tekstu Statutu oraz umożliwienie zapoznania się ze Statutem wszystkim członkom społeczności szkolnej.
    7. Statut Szkoły Muzycznej I stopnia w Białogardzie został zatwierdzony na podstawie art. 52 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 roku, Nr 256, poz. 2572 ze zmianami), Rozporządzenia Ministra Kultury z dnia 31 sierpnia 2005 roku w sprawie ramowych statutów publicznych szkół i placówek artystycznych (Dz. U. Nr 181, poz. 1507)

    Rada Pedagogiczna uchwaliła Statut Szkoły Uchwałą nr 37/2013 i upoważniła Dyrektora do ogłoszenia jednolitego tekstu Statutu na zebraniu w dniu 30 sierpnia 2013 roku. Statut wchodzi w życie z zarządzeniem Dyrektora Szkoły 17/2013.